Psycholog

                                  Godziny pracy psychologa w roku szkolnym 2022/23

                                                              Wtorek 13:30 – 16:00

                                                              Czwartek 7:30-11:00

Piątek  7.30 – 10:30

Adres e-mail: kaja.piwowarczyk@gmail.com

Czym zajmuje się psycholog?

Najważniejszym celem pracy psychologa szkolnego jest zapewnienie opieki psychologicznej uczniom oraz zapewnienie wsparcia rodzicom i nauczycielom. Podstawowymi zadaniami w codziennej pracy psychologa, dzięki którym cel ten może zostać realizowany, są:

Praca z uczniem:

  • diagnoza potencjalnych możliwości ucznia,
  • diagnoza trudności emocjonalnych ucznia poprzez obserwację
    w klasie, wywiad z rodzicem lub nauczycielem oraz wykorzystanie technik projekcyjnych,
  • indywidualne zajęcia z uczniami (relaksacyjne, rozwijające, korygujące, wspomagające),
  • zajęcia z klasami – integracyjne, psychoedukacyjne, profilaktyczne, wychowawcze, rozwijające kompetencje społeczne,
  • rozmowy terapeutyczne oraz grupowe zajęcia o charakterze terapeutycznym
    z uczniami.

Praca z rodzicem/opiekunem:

  • indywidualne spotkania z rodzicami o charakterze psychoedukacyjnym,
  • poradnictwo wychowawcze oraz konsultacje rodzinne,
  • udzielanie informacji zwrotnych na temat przebiegu pracy z dzieckiem, ukierunkowywanie oddziaływań rodzicielskich,
  • udzielanie wsparcia zgłaszającym się rodzicom w sytuacjach trudnych, kierowanie do specjalistów w zależności od potrzeb,
  • przygotowywanie dla rodziców ulotek i artykułów o treściach psychoedukacyjnych na wybrane tematy (np. nadpobudliwość psychoruchowa, dysleksja, rozpoczęcie nauki w szkole, uzależnienia, agresja, itp.).

Współpraca z wychowawcami klas, nauczycielami i pedagogiem szkolnym:

  • wywiady na temat funkcjonowania społecznego i emocjonalnego uczniów,
  • konsultacje w celu ustalenia optymalnych sposobów oddziaływań,
  • z wychowawcami i pedagogiem szkolnym,
  • interwencje wychowawcze,
  • udzielanie wsparcia w sytuacjach trudnych i konfliktowych.

Drogi uczniu!

Jeśli:

  • masz jakiś problem i nie wiesz z kim o tym porozmawiać,
  • czujesz się samotny,
  • masz jakiś sekret/ tajemnicę i chcesz się z tym kimś podzielić,
  • boisz się chodzić do szkoły,
  • źle czujesz się w swojej klasie,
  • czujesz się odizolowany od rówieśników albo wpadłaś/ wpadłeś w towarzystwo, które robi rzeczy, które Ci się nie podobają (uważasz, że są złe),
  • ktoś Ci dokucza, wyzywa, wyśmiewa, grozi, wymusza od Ciebie pieniądze itp.,
  • masz inne problemy w relacjach z rówieśnikami lub osobami dorosłymi (rodzicami, nauczycielami),
  • masz trudności w nauce,
  • martwisz się sytuacją w domu rodzinnym,
  • często boli cię głowa albo brzuch chociaż jesteś zdrowy,
  • masz problem z kontrolowaniem agresji,
  • często „wybuchasz” i tracisz równowagę,
  • zrobiłeś cos, czego bardzo żałujesz,
  • jesteś nieśmiała/ły i bardzo chcesz to zmienić,
  • nie wiesz jaką szkołę średnią wybrać lub co robić w życiu,
  • po prostu chcesz o coś spytać,

Przyjdź – razem spróbujemy sobie z tym poradzić.

Rozmowa może sprawić, że znajdziesz sposoby rozwiązania nurtujących Cię problemów. Twoje problemy nie świadczą o tym, że jesteś inna/y, gorsza/y. Inni też mają problemy. Wszyscy ludzie je mają. Jesteś odważna/y, bo umiesz przyznać się samemu przed sobą, że nie potrafisz sobie z czymś poradzić. Rozmowa to dojrzała i właściwa decyzja.

Drogi rodzicu/opiekunie!

Jeśli:

  • martwi Cię zachowanie Twojego dziecka,
  • niepokoją Cię jego wyniki w nauce,
  • coś się dzieje w Twojej rodzinie i boisz się, jaki to będzie miało wpływ na Twoje dziecko,
  • zachowanie Twojego dziecka nagle się zmieniło, a nie wiesz dlaczego,
  • Twoje dziecko jest nieśmiałe lub agresywne i chciałbyś mu pomóc to zmienić,
  • chciałbyś poprawić lub pogłębić relacje ze swoim dzieckiem,
  • nauczyciele zwracają uwagę, że w szkole z dzieckiem się coś dzieje (ma problemy
  • z koncentracją, ma trudności w nauce, łatwo wpada w gniew, ma trudności
  • z przestrzeganiem dyscypliny, jest lękliwe lub wycofane itd.),
  • Twoje dziecko zachowało się tak, że czujesz się zaskoczony i chcesz się upewnić czy wszystko jest w porządku,
  • chcesz się zasięgnąć porady dotyczącej instytucji świadczącej pomoc dziecku i rodzinie, a także placówek specjalistycznych (diagnostycznych i leczących),

Przyjdź – razem spróbujemy się temu przyjrzeć.

Moja praca bez Twojego udziału nie przyniesie dużych efektów. Pewnie czasem Cię dziwi, niepokoi, a może nawet złości, że zapraszam Ciebie na rozmowę. A może obawiasz się,
że będziesz oceniany jako rodzic. To są zupełnie naturalne odczucia. Jako rodzic/ opiekun jesteś najważniejszy dla swojego dziecka i dlatego tak ważne jest, żebyśmy wspólnie starali się znaleźć rozwiązanie.

Drogi nauczycielu/wychowawco!

Jeżeli opisane poniżej sytuacje mają miejsce w Twojej klasie lub podczas Twoich lekcji, proponuję spotkanie. Może ono pomóc Tobie i Twoim uczniom:

  • do klasy trafia nowy uczeń,
  • klasa jest słabo zgrana lub występują w niej problemy wychowawcze,
  • byłeś/aś świadkiem bójki, pobicia, groźby, przezywania, oczerniania,
  • zachowanie ucznia zmieniło się na gorsze lub zaobserwowałeś/aś inne wzbudzające Twój niepokój objawy u swojego ucznia,
  • uczniowie wagarują, rozmawiają na lekcjach,
  • masz trudności z przeprowadzeniem lekcji.

Dodaj komentarz