Terapia ręki odgrywa istotną rolę w kontekście wspierania dziecka w rozwoju. Obserwacje wszelkich nieprawidłowości na wczesnym etapie dają szansę na możliwość zapobiegania głębszym zaburzeniom i utrwalaniu złych nawyków. Ręce już od początku życia dziecka pełnią ogromną rolę w procesie poznawczym, dzięki nim na wczesnym etapie życia dziecko dotyka, manipuluje, chwyta, co prowadzi do zdobywania wiedzy o otaczającym świecie. Pozbawione tej możliwości nie mają szans na prawidłowy rozwój. Podobnie ręce pełnią olbrzymią rolę w samoobsłudze, która daje możliwość bycia samodzielnym i niezależnym od innych osób. Jednocześnie wykonywanie czynności samoobsługowych wpływa na rozwój motoryki małej, co ma bezpośrednie przełożenie na opanowywanie umiejętności szkolnych, szczególnie w zakresie techniki pisania. Ręka jest wyspecjalizowanym narządem odpowiedzialnym za większość funkcji, co oznacza, że jej sprawność decyduje o poziomie funkcjonowania każdego człowieka. To dzięki korze mózgowej i niezwykle skomplikowanemu mechanizmowi nerwowemu, możliwe jest zapoczątkowanie ruchu, kontrola jego trwałości, koordynacja i możliwość płynnego zakończenia ruchu. Zatem terapia ręki jest istotna z uwagi na funkcjonowanie dziecka zarówno w sferze poznawczej, jak również emocjonalno-społecznej.
Zajęcia zostały przygotowane z myślą o dzieciach w wieku wczesnoszkolnym, które przejawiają trudności w czynnościach samoobsługowych, mają obniżone lub podwyższone napięcia w obrębie kończyn górnych, posiadają trudności z koordynacją obu rąk, niechętnie podejmują czynności grafomotoryczne, posiadają zalecenia do ćwiczeń manualnych, grafomotorycznych czy też terapii pedagogicznej z elementami terapii ręki.
Zajęcia z Terapii Ręki były prowadzone przez Panią Ewę Krzysztofek i realizowane były w I półroczu 2022 r.
Cele zajęć
Głównym celem zajęć było osiągnięcie sprawności manualnej i grafomotorycznej oraz poprawa w zakresie techniki pisania, oczywiście na miarę możliwości każdego dziecka.
Cele szczegółowe:
- rozwijanie sprawności ruchowej
- przekraczanie linii środka
- usprawnianie precyzyjnych ruchów dłoni i palców
- dostarczanie wrażeń dotykowych
- praca nad koordynacją pomiędzy dłońmi
- usprawnianie koncentracji uwagi
- doskonalenie w zakresie technik szkolnych: pisanie, wycinanie
- wspomaganie utrzymania prawidłowej postawy
- poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowej
- budowanie poczucia pewności siebie
Zajęcia obejmowały ćwiczenia:
- rozmachowe
- manualne
- precyzyjnych ruchów rąk
- relaksacyjne
- Przewidywane efekty:
- poprawa ogólnej sprawności ruchowej
- usprawnienie nadgarstka oraz ruchomości wszystkich stawów palców, wzmacnianie mięśni palców i dłoni
- poprawa w zakresie koordynacji i współdziałania rąk
- utrwalenie prawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego
- wzrost poziomu umiejętności szkolnych oraz motywacji do nauki
- poprawa w zakresie czytelności i poziomu graficznego pisma
Formy, metody, środki
Metody:
- gry i zabawy terapeutyczne z zakresu terapii ręki
- gry i zabawy ruchowe
- elementy Metody Dennisona
- aktywizujące
Formy:
- indywidualna
- grupowa
Środki dydaktyczne:
- materiały biurowe i papiernicze, plastyczne
- przybory do ćwiczeń gimnastycznych (materace, piłki, woreczki, skakanki, hula-hop, drabinki itp.)
- gry terapeutyczne i edukacyjne
ĆWICZENIA TERAPEUTYCZNE BYŁY DOSTOSOWYWANE DO POTRZEB I MOŻLIWOŚCI ORAZ ZAINTERESOWAŃ UCZNIÓW.